1403/03/01
سیستم مدیریت سفارش (OMS) یک سیستم الکترونیکی است که برای اجرای
سفارشات اوراق بهادار به روشی کارآمد و مقرون به صرفه ساخته شده است.
تریدرها هنگام انجام سفارش برای انواع مختلف اوراق بهادار، از سیستمهای
مدیریت سفارش استفاده میکنند و میتوانند پیشرفت هر سفارش را در سراسر
سیستم ردیابی کنند. بسیاری از سیستمهای مدیریت سفارش، راه حلهای معاملاتی در زمان واقعی
ارائه میدهند، که به کاربر امکان میدهد قیمتهای بازار را کنترل کند و
سفارشات را در صرافیهای مختلف در همه بازارها به طور لحظهای با جریان
قیمت واقعی انجام دهد. برخی از مزایایی که شرکتها میتوانند از یک سیستم
مدیریت سفارش به دست آورند شامل مدیریت سفارشات و تخصیص دارایی اوراق
بهادار است.
OMS مؤثر در کمک به رعایت مقررات از جمله چکهای معاملات واقعی قبل و بعد
از ورود بسیار مهم است. سیستمهای مدیریت سفارش با ردیابی چرخه معاملات به
ناظران بازار، کمک میکنند تا تعیین کنند که آیا فعالیت غیرقانونی یا
کلاهبرداری مالی و همچنین هرگونه نقض نظارتی توسط یک کارمند شرکت وجود دارد
یا خیر. سیستمهای مدیریت سفارش به دلیل داشتن قابلیتهایی مثل نظارت دقیق در
موقعیتها، امکان جلوگیری از نقض مقررات، سرعت و صحت اجرای تجارت و همچنین
صرفه جویی قابل توجه در هزینه، یک پیشرفت مهم در صنعت خدمات مالی است.
اگر بخواهیم کاملا ایدهآلی به موضوع نگاه کنیم، سامانههای معاملات برخط باید به سمت هوشمندتر شدن سوق داده شوند برای مثال این ابزارها باید به شکلی طراحی شوند که طبق تعریف کاربر اگر قیمت سهمی از مبلغ مورد نظر، بالاتر یا پایینتر رفت بر اساس تجزیه تحلیل رفتار معاملاتی کاربر یا عملیات تعریف شده از قبل، فرآیند مورد نظر را به صورت خودکار انجام دهد تا نیازی به حضور معاملهگر پشت سیستم نباشد. چنین قابلیتی در حال حاضر در هیچ یک از سامانههای معاملاتی و اپلیکیشن گوشیهای هوشمند وجود ندارد لذا همچنان باید به امکانات موجود بسنده کنیم.
سامانههای نرم افزاری بازار بورس باید قابلیت اجرا در کلیه گجتهای الکترونیکی را داشته باشند. خوشبختانه کلیه سامانههای آنلاینی که در کشور وجود دارند از این قابلیت پشتیبانی میکنند و بدون مشکل در گوشیهای هوشمند، تبلتها و سیستمهای رومیزی به صورت روان اجرا میشوند.
فعالین بازار سرمایه برای تحلیل نمادهای بورسی نیاز به ابزارهای تحلیل تکنیکال دارند لذا دسترسی و ارائه ابزار تحلیل تکنیکال در سامانه معاملاتی بورس یکی از نیازهای ضروری هر معاملهگری میباشد.
برقراری ارتباط بین حساب بانکی شما و سامانه معاملات بورس زمانی کاربردی خواهد بود که مانده حساب مشتری نزد کارگزاری کافی نباشد و یا پرداخت شتابی مبلغ مورد نظر ممکن نباشد لذا ارتباط خودکار حساب بانکی با سامانه معاملاتی یکی از قابلیتهای کاربردی هر سامانه ایست.
سامانههای معاملاتی بازار بورس باید قابلیت تعریف هشدار، معاملات شرطی، امکان استفاده از تخفیف معاملات بر اساس فعالیتهای معاملاتی مشتریان و … را داشته باشند.
در حال حاضر فعالیت در بازار سرمایه از سه طریق حضوری، آفلاین و آنلاین
امکانپذیر است که هرکدام از این روشها، طرفداران خاص خود را دارد. مزایای
استفاده از سامانه معاملات آنلاین:
ارسال سفارش خرید و فروش به صورت مستقیم و بدون واسطه
ارسال سفارش خرید و فروش به صورت لحظهای و بدون اتلاف وقت
امکان گزارشگیری از صورتحساب شخصی
امکان مشاهده سبد سهام با محاسبه میزان سود، ضرر، سود مجمع و …
امکان دسترسی به ابزارهای تحلیلی
امکان دسترسی به بازار بدون محدودیت مکانی
کاهش ریسک اشتباهات معاملهگری
استفاده از خدمات باشگاه مشتریان
برخی از مزایای دیگر سامانههای معلاملاتی آنلاین
یکپارچگی با سامانههای بک آفیس و معاملات بر خط شرکتهای کارگزاری، این امکان را در اختیار مدیران و معاملهگران کارگزاریها قرار میدهد تا بتوانند سفارشات خرید و فروش را از مبادی مختلفی مانند: الکترونیک، مرکز تماس و حضوری در اختیار داشته باشند. همچنین میتوانند به صورت همزمان ضمن کنترل اعتبار مشتریان در این سامانهها، اثر کلیه معاملات را در میزان سفارشات باز، اعتبار و مانده ریالی مشتریان کارگزای مشاهده کنند.
رابط کاربری این سامانهها با ارائه تمهای مختلف و مواردی مانند تغییر ترتیب ستونهای لیست سفارشها، امکان شخصی سازی بصری را برای کاربران فراهم کرده است. همچنین اطلاعات مهم مورد نیاز معاملهگر مانند عمق بازار و اطلاعات نمادها در بخشی مجزا از صفحه اصلی، قابل دسترسی است.
کاربران در این سامانهها میتوانند فهرست درخواستهای ورودی را به تفکیک منبع ارسال سفارش، مشاهده کرده و با اعمال فیلترهای مختلف، فهرست مد نظر برای ثبت سفارش به صورت گروهی را ایجاد کنند. همچنین سفارشهای ثبت شده به راحتی قابل ویرایش هستند.
سامانههای معاملات آنلاین، امکان ایجاد سبد سفارش بر اساس تنظیم دستی یا ورودی فایلهای اکسل را برای معاملهگران فراهم کرده است. معاملهگر میتواند با دسترسی سریع به اطلاعاتی مانند عمق بازار، سبد سفارش را بر اساس گروه مشتریان یا سایر فیلترهای مد نظر خود، تنظیم کرده و حتی زمانبندی ارسال سبد را از پیش، تعیین نماید. همچنین میتوان سفارشات را بر اساس دسته بندی مورد نظر معاملهگر، به دستههای کوچکتر تقسیم بندی کرد.
سامانه معاملات آنلاین، امکان جمع کردن صف خرید یا فروش را به سادگی
برای معاملهگران فراهم کرده است. معاملهگران میتوانند ضمن جمع کردن صف
خرید و فروش، قیمت میانگین بعد از معامله را قبل از معامله مشاهده کنند و
سفارش خود را بر همین اساس ارسال کنند.
همچنین میتوان سفارشها و معاملات انجام شده را به صورت تجمیعی، که شامل
اطلاعاتی مانند حجم کل، حجم سفارش باز و حجم معامله بر حسب نماد و مشتری
خاص هستند مشاهده کرد.
در برخی از سامانههای معاملات آنلاین، میتوان گزارشهای مختلفی را بر اساس نیاز معاملهگر دریافت کرد. همچنین امکان جستجو بر اساس نماد، نوع، مشتری، تعداد و قیمت برای کاربران وجود دارد تا بتوانند به اطلاعات مورد نیاز، دسترسی داشته باشند.